Talenty z kraju kwitnącej wiśni

Talenty z kraju kwitnącej wiśni

Dzięki współpracy z IMC Music Publisher filharmonicy śląscy pod batutą Mirosława Jacka Błaszczyka  koncertowali w Japonii w latach 2010, 2012, 2014, 2016 i wybierają się tam w roku przyszłym. Innym przejawem tej stałej współpracy są wizyty na katowickiej estradzie filharmonicznej najbardziej muzycznie utalentowanej młodzieży japońskiej. 25 i 26 marca przed katowicką publicznością wystąpi siedmiu pianistów i czternaście pianistek z kraju kwitnącej wiśni. Ich wspólny występ z filharmonikami śląskimi połączy odmienne kręgi kulturowych doświadczeń i tradycji.

Wielu z nich naukę gry na fortepianie rozpoczęło już w trzecim roku życia. Jedni jeszcze się uczą, drudzy pokończyli już studia; także na uczelniach europejskich. Nie wszyscy zostaną muzykami. Laureat Azjatyckiego Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego i Międzynarodowego Konkursu Muzycznego w Osace, Tomohiro Tsuruoka obecnie studiuje medycynę i chce zostać lekarzem. Niektórzy byli już u nas. Yui Ondę poznaliśmy w koncercie Fryderyka Chopina. Oba w Japonii zagrała z filharmonikami śląskimi Hikari Sahara, która w Katowicach zmierzy się z koncertem Siergieja Prokofiewa. Występowała tez już z nami, a także z filharmonikami krakowskimi i kwartetem Prima Vista Noriko Momii, laureatka Azjatyckiego Międzynarodowego Konkursu Chopinowskiego.

Usłyszymy japońskie interpretacje obu koncertów uwielbianego przez Japończyków Fryderyka Chopina oraz Koncertu D-dur Josepha Haydna, stylistycznie przynależącego do rokokowej muzyki rozrywkowej o lekkim, serenadowym charakterze. Z muzyki rosyjskiej wybrano do programów trzech kompozytorów. Z Siergieja Rachmaninowa dwukrotnie znajdzie się w programie Japończyków najsłynniejszy początek fortepianowego koncertu – akordy otwierające drugi, c-moll, w którym kompozytor zdaje się przebywać drogę od mrocznej niepewności do płomiennego zdecydowania. Z Prokofiewa wybrano najpopularniejszy jego koncert – trzeci, na cześć którego poeta Konstantin Balmont napisał sonet, wychwalający wielostronność utworu i oddający cześć młodzieńczej witalności kompozytora. Dymitr Szostakowicz przedstawiony zostanie I częścią lekkiego i zwiewnego II Koncertu fortepianowego F-dur, przez niektórych uznanego za kicz, jakby zapomnieli, że to bardziej dzieło popularnego kompozytora muzyki filmowej, niż tytana monumentalnych radzieckich symfonii.

Opadająca kaskada akordów w Koncercie a-moll Edvarda Griega to jeszcze jeden z najsłynniejszych początków koncertów fortepianowych, jaki usłyszymy w programie pierwszego koncertu Japończyków. Znajdzie się w nim także I część III Koncertu Ludwiga van Beethovena, jedynego napisanego przez kompozytora w tonacji mollowej, o wyraźnie symfonicznym charakterze i niemal wojskowej rytmice. Z dwóch koncertów Ferenca Liszta wybrano do programu pierwszy, zaczynający się od majestatycznych akordów orkiestry, na które odpowiada błyskotliwa kadencja solisty.

Wybrane do koncertowych programów, znakomite utwory wydają się ostrym sprawdzianem japońskiego systemu kształcenia muzycznego dzieci i młodzieży. Nie wątpimy, że młodzi pianiści z Japonii z wielkim powodzeniem mu podołają. Ku satysfakcji i uciesze słuchaczy.

 

26 marca 2017, niedziela godz. 17.00     [T] [S]

Sala koncertowa im. Karola Stryji, Filharmonia Śląska

Talenty z kraju kwitnącej wiśni

Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Śląskiej

Mirosław Jacek Błaszczyk – dyrygent

Młodzi pianiści japońscy:  Satoshi Onda, Noriko Momii, Mikako Tsuruoka, Hikari Sahara, Hana Arita, Yui Onda, Mai Nakamichi

Program:

Dmitrij Szostakowicz  – II Koncert fortepianowy F-dur op. 102, cz. I          

Fryderyk Chopin – II Koncert fortepianowy f-moll  op. 21, cz. I      

Fryderyk Chopin – II Koncert fortepianowy f-moll op. 21, cz. II      

Siergiej Prokofiew  – III Koncert fortepianowy c-moll op. 26         

Fryderyk Chopin  – Andante spianato i Wielki polonez Es-dur op. 22

Fryderyk Chopin – I Koncert fortepianowy e-moll op. 11, cz. I       

Fryderyk Chopin  – I Koncert fortepianowy e-moll op. 11, cz. II i III